Bax/u

A449_5

Potřeba nových osobních vozů pro turistických provoz způsobila snahu získat nová adekvátní vozidla. Morálně i technicky zastaralé původní osobní vozy nejenže nemohly zvýšené přepravě turistů stačit, ale s jejich stářím byla spojená i zvýšená údržba,která se negativně odrážela v nákladech na provoz dráhy. Proto bylo rozhodnuto opatřit si vozy nové, případně rekonstruovaná. Jako vhodná možnost se jevilo získání a rekonstrukce původních maďarských vozů řady Bax. Tak se stalo, že na ČHŽ doputovala trojice vozů z Maďarska. Vyráběny byly v několika sériích celá 50. léta 20. století dílnami pro opravu vozidel v Debrecenu ( Debreceni Jármüravító Üzem ). Původně na ČHŽ přišly dva vozy nejstaršího provedení z Nyíregyházy spolu s vozem Baw 2501 418-7. Ten byl ovšem v Krnově vyměněn s JHMD za jeden z tamních Baxů a to vůz „č.01“, vyrobeným v roce 1949 v Györu ( Magyar Waggon és Gépgyár r. t. ). Vozy jsou svým uspořádáním pro ČHŽ velmi vhodné, měkké vypružení přispívá ke klidnému chodu a menšímu namáhání traťového svršku. Bylo upuštěno obnovit vozy v původním, tj. uzavřeném provedení – byla provedena přestavba na vozy výletní, na rozdíl od JHMD, kde byla obnova provedena v původním stylu, až na vůz Ca/u 527, který je rovněž provozován v otevřeném provedení.

Vnější nátěr je proveden ve dvojím provedení, rozlišuje na první pohled uspořádání interiéru – vozy zelené s krémovým pruhem a šedou střechou mají lavice s překlápěcími opěradly, vůz modrý s krémovým pruhem a šedou střechou má lavice i stoly pevné. Plošinky jsou uzavíratelné pomocí dvířek, přechod z vozu do vozu umožňuje přechodový můstek. Kapacita vozů je 44 sedících lidí. Vozy jdou vybaveny vzduchotlakou brzdou a jsou provozovány společně s TU45.001 na „hlavní“ trati do Chvatimechu a na odbočce do Vydrova. Na ČHŽ se v současné době nachází také dva vozy BDax se služebním oddílem, původem z hospodářské dráhy v Kécskemétu. Starší z obou vozů je již nasazován v pravidelném provozu, po rekonstrukci je rovněž v otevřeném provedení. Plánovaná přestavba na řídící vůz neproběhla, původně navrhovaný bufetový oddíl, který měl vzniknout v bývalém zavazadlovém prostoru, byl nahrazen dětským koutkem. Trvalé problémy s pojezdem tohoto vozu ovšem vedly ČHŽ k opatření dalšího vozu, typově shodného a k provedení výměny podvozků a celkové opravy pojezdu. Tento – v pořadí již druhý – vůz BDax/u je v současnosti neprovozuschopný a s jeho opravou se v současné době nepočítá. Naproti tomu všechny provozované vozy Bax/u jsou v současné době nově nalakovány a disponují bílými ozdobnými pruhy s motivy stromů na bočnicích.

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

%d blogerům se to líbí: