Da/u – „Traťovák“ SV/u

dau

Potřeba poválečné údržby tratí ČHLD si vynutila vznik několika služebních vozů. Pár exemplářů mělo to štěstí a dochovaly se prakticky v nezměněné podobně dodnes. Ihned při pohledu na celkovou koncepci vozu (hlavně rám) je vidět původ vozu – nástavba na klasický plošinový vůz Pta/ú. První vůz je částečně otevřený (rekonstrukce z agregátorového), na plošině jsou umístěny dvě uzavíratelné bedny s nářadím s instalovanými opěradly (je tedy možná jízda v otevřené části vozu). V uzavřené části jsou podélné koženkové lavice a kamna – vůz pojme dvanáct sedících lidí. Nátěr skříně (poněkud omšelý) je zelený, střecha je šedá. Vůz bývá nasazován do provozu už spíše výjimečně, přesto je provozuschopný a občas se z pracovním vlakem na trať podívá – nedávno prošel celkovou opravou interiéru i obnovou nátěru. Další z vozů (SV/ú 2) představuje reko z osobního vozu na nehodový a služební. Dnes, zvlášť po zastavení pravidelné přepravy řeziva z Jánošovky pravidelně nevyjíždí, byť je v provozuschopném stavu. Je třeba též zmínit dalšího zástupce tohoto typu služebního vozu, který se nachází ve sbírce Poľnohospodárského muzea v Nitře a též balocký osobní vůz „Šaling“, který vznikl úpravou bývalého služebního vozu (část výdřevy odstraněna, do středu vozu dosazeny lavice pro cestující).

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

%d blogerům se to líbí: